čtvrtek 30. června 2016

Knižní červen 2016

Jelikož jsem takový malý knihomol, tak jsem si řekla, proč bych se o své počteníčko nemohla podělit s Vámi. A tak bych teď každý měsíc chtěla představit knížky, které jsem stihla přečíst. Většinou je to totiž víc než jen jedna. A většinou jsou vážně dobré - tak logicky, nic špatného bych nečetla... I když, i mistr tesař se někdy utne, že? 

A tak se můžeme podívat na Než jsem tě poznala, Marťan a Sedmilhářky. 


Marťan (Andy Weir)
Mark Watney jako nejslavnější muž na Zemi. S jedním háčkem - není na Zemi, je uvězněn na Marsu. Po smolné náhodě, kdy je v písečné bouři skoro zabit a jako mrtvý ponechán svoji posádkou na Marsu, bojuje každý den o přežití. Nikdo neví, že žije, je odříznut od komunikace se Zemí. A i kdyby mohl poslat zprávu, že žije, trvalo by měsíce než by dorazila pomoc a Mark by do té doby zemřel hlady. On to však nevzdá a vyzbrojen důvtipem, technickými dovednostmi, botanickým vzděláním a sarkastickým humorem se pouští do toho největšího boje o přežití v historii lidstva. Sám. Brzy začne věřit tomu, že na Marsu skutečně nezemře, a že se v pořádku zvládne vrátit domů. Do těchto nadějí mu však Rudá planeta vždycky přichystá nějaké nemilé překvapení a zvraty. Zvládne se Mark dostat domů? 

Tento román je přímo neuvěřitelný. Nikdy jsem snad nečetla nic tak strhujícího a přitom velice přesvědčivého. Andy Weir skutečně odvedl fantastickou práci - celé dílo je psané formou deníku vedeného Markem Watneym, kde popisuje každý svůj krok na Marsu. Byť je to celé sci-fi, nic takového se ve skutečnosti nikdy nestalo, působí to až tak realisticky, že byste tomu v momentu uvěřili. Osobně jsem knížku četla v angličtině, a až po shlédnutí filmové verze (která je jako jedna z mála filmových adaptací naprosto bombastická), ale i tak jsem si to doslova užívala s každou stránkou. Mark Watney jako neohrožený botanik, uvězněný v osamění na Rudé planetě, vyzbrojen tím nejsarkastičtějším ostrovtipem. Naprosto fantastické dílo - už jen pro skvělou první větu, znějící "I´m screwed..."

Originálně The Martian
Rok vydání: 2014
Počet stran: 344
žánr: sci-fi
ISBN 978-80-242-4772-4


Než jsem tě poznala (Jojo Moyes) 
Louisa Clark je obyčejná dívka s výstředním vkusem pro módu s mimořádně obyčejným životem. Miluje svoji práci U Mazané houstičky, svého dlouholetého přítele Patricka a svůj život, který končí s hranicemi jejího rodného městečka. Ani by ji nenapadlo na tom něco měnit. Dokud však bistro nezavřou a Louisa tak kvůli finančním potížím doma musí hledat novou práci. Will Traynor je naopak bohém, jehož život nemá hranice. Vášnivě vyznává adrenalin, velké obchody, peníze, svět bez omezení a spoustu krásných dívek v čele s jeho dokonalou přítelkyní. Nešťastnou náhodou ho však autonehoda upoutá na kolečkové křeslo a je odsouzen k životu kvadruplegika. Jeho bouřlivý život tak rázem skončí s vědomím, že už nikdy nebude moct dělat nic z toho, co má skutečně rád. Tyto dva lidi svede dohromady právě nabídka práce, kdy se Louisa zaváže k šestiměsíčnímu kontraktu dělat Willovi ošetřovatelku. 

Romantické, vtipné, leč se srdcervoucím koncem. Moc se mi líbil i styl psaní Jojo Moyes, jejíž dílo jsem četla prvně. Dokázala, že láska umí spojit i dva lidi, kteří se od sebe naprosto liší. A jelikož nechci přímo vyzrazovat pointu celého příběhu, především pak jeho konec, řeknu jen, že zvládla i dokonale popsat právo každého člověka na své vlastní žití, na svoji existenci. Konec knihy jsem obrečela takovým způsobem, jako jsem snad ani jednou nezaplakala u Titaniku. Geniální dílo, které se letos dočkalo i svého filmového zpracování s Emiliou Clarke a Samem Claflinem v hlavních rolích. 

Originálně Me Before You
Rok vydání: 2011
Počet stran: 407
žánr: romantické, literatura pro ženy
ISBN 978-80-249-2188-4



Sedmilhářky (Marika Šoposká, Berenika Kohoutová)
Jsou dvě, jsou své, mají jasná pravidla. Marika jako systematická, zodpovědná, pracovitá, dochvilná a matka. Berenika jako chaotická, roztěkaná, nedochvilná, líná a čerstvě vdaná. A přitom jsou jako dvojčata. Sedmilhářky mluví nahlas, rády zlobí, hodně milují, pijí spoustu kafe a taky docela dost vína. Mají stejné oči, stejné kluky (dvojčata!), stejné krémy, školu, sny, tchyni, a tak dále. Je toho prostě hrozně moc. 

Jejich kniha vyšla na základě jejich blogu. Ten si obě ženy vedou jako takový deník, kdy jedna druhé odpovídají a sdělují si své zážitky. Obě herečky jsem měla jako jedny z mladé generace herců poměrně ráda. Když se jednoho dne zjevily v Show Jana Krause, nelenila jsem a jejich knihu si koupila, stejně jako jsem začala sledovat novinky na jejich blogu, které se do knihy nedostaly. Byla jsem však poněkud zklamaná - po fantastickém Kafi a cigárku, které taky vyšlo na základě reálného blogu Marie Doležalové (již jednou jsem o něm psala tady), jsou Sedmilhářky úplně jiná kniha. Jeden by mohl říct, že je absolutně bez zápletek, bez jakékoliv pointy, bez čehokoliv. Je to prostě jako byste začali sledovat žití někoho, koho osobně neznáte, od určitého momentu bez toho, abyste věděli co všechno tomu předcházelo. Povídky jsou však kraťoučké a výborně se hodí při posezení na záchodě! Nebo jen jako krátká forma prokrastinace.

Rok vydání: 2016
Počet stran: 216
žánr: povídky
ISBN 978-80-271-0192-4


Žádné komentáře:

Okomentovat