neděle 30. října 2016

Knižní říjen 2016

Říjen knihám přál. Jednak proto, že jsem ukončila svůj pracovní poměr v restauraci, která mi lezla krkem. I když teda ne dobrovolně, ale jsem za to vážně neskutečně ráda. Druhak proto, že jsem byla nemocná a v posteli strávila víc času než kdy jindy. Měla jsem tak hodně času číst a v polovině října jsem už měla za sebou svůj běžný průměr tří knih. A i když bych stihla popsat i nějakou další, schovám si ji na příští měsíc :) 

Dneska Vám tedy představím Právo nálezce od Stephena Kinga; Harryho Pottera a prokleté dítě, přepsanou divadelní hru od J. K. Rowling; a román Tereza od mé oblíbené Magdy Váňové. 


Právo nálezce (Stephen King)
John Rothstein je věhlasný spisovatel, kterého proslavila především sága o Jimmy Goldovi. Léta už však nic nepublikoval, schoval se před světem. Jeho věrný čtenář Morris Bellamy však zuří, protože pokazil poslední díl jeho milované ságy. Spisovatele zavraždí, vyloupí mu sejf a včetně tučného výdělku si odnese i tucty rukopisů nevydaných knih. Kořist ukryje s tím, že až šum ohledně vraždy pomine, vše si přečte. Shodou nešťastných náhod se však ocitne ve vězení pro jiný zločin. Po desítkách let najde jeho schovaný lup malý chlapec, o pár let později Morris, právě propuštěný z vězení, zjistí, že poklad je pryč. A on se ho nechce za žádnou cenu vzdát. 

Kniha je skvělá. Klasická kingovina, i když osobně mám raději jeho hororové věci, ale jako detektivka je velice čtivá. Líbil se mi na ní i fakt, že volně navazovala na román Pan Mercedes - detektivní eso Bill Hodges tak pokračoval v dalším případu i se svými přáteli. I když rozuzlení příběhu ve stylu kdo bude vítězem je poněkud jasné, i tak jsem byla mile překvapena zakončením celého románu. 

Originálně Finders Keepers
žánr: světová literatura, detektivní román
Rok vydání: 2015
Počet stran: 334
ISBN: 978-80-7306-791-5


Harry Potter a prokleté dítě (J. K. Rowling)
Harry Potter to nikdy neměl snadné. Nyní, po 20 letech od posledních událostí, je přepracovaným zaměstnancem Ministerstva kouzel, oddaným manželem a otcem tří školou povinných dětí. Stále se potýká s minulostí, která odmítá zůstat tam, kam patří. Jeho nejmladší syn Albus se mezitím musí prát s tíhou rodinného dědictví, o které nikdy nestál - o to víc, když ho Moudrý klobouk zařadí do Zmijozelu a jeho nejlepším kamarádem je právě syn Draca Malfoye. Minulost a současnost se začne hrozivě prolínat a otec i syn zjišťují nepříjemnou pravdu: temnota někdy vyvěrá z opravdu nečekaných míst.

Kniha mne dost nepříjemně překvapila tím, že je vydaná ve stylu speciálně upraveného pracovního scénáře divadelní hry. Věděla jsem, že na základě divadelního kousku vydají právě tuto knihu; už jsem se však nedostala k recenzím, a proto mne dost nemile překvapilo její zpracování. Druhé zklamání přišlo v průběhu knihy. Osobně celou sérii o Harrym Potterovi miluji, ty knihy bych mohla číst donekonečna a pokaždé bych v nich objevila něco nového. Ale tahle se do mé sbírky rozhodně nezařadí. Postavy hlavní trojice (Harry, Ron, Hermiona) stále pocitově působily hrozně nevyspěle, jako by neutekl žádný čas a já stále četla o puberťácích ve škole - a tihle puberťáci už přitom měli své vlastní děti. Nečišela z nich dospělost, nic mi to nedalo na pocitu, že se život kouzelnického světa posunul o celých 20 let. Stejně tak hlavní zápletka byla dost chatrná, ale prozrazovat Vám ji nebudu. Jako divadelní hra budiž, ale jako knižní dílo to myslím zklamalo tisíce fanoušků. Harry Potter měl prostě zůstat u sedmidílné trilogie a pokud se k pokračování nerozhodne sama Rowlingová v takovém podání, v jakém ho psala; tak proboha ať už se o to nikdo nepokouší! Nikdy!

Originálně Harry Potter and the Cursed Child
žánr: divadelní hry, fantasy, literatura pro děti a mládež
Rok vydání: 2016
Počet stran: 424
ISBN: 978-80-00-04429-3


Tereza (Magda Váňová)
Otevíráme příběh do klasického milostného trojúhelníku - sobecký manžel Jan, ambiciózní milenka Marika a zanedbaná manželka Tereza. Tuto trojici v příběhu doplňuje ještě pubertální dcera Damiana. Osud však v některých případech dokáže pořádně zamíchat kartami. Stačí k tomu pouze přítomnost dalšího nečekaného muže z minulosti - bývalý spolužák Terezy a Jana, Viktor, se svými velkými plány. Vše je rázem jinak.

Magda Váňová nás v tomto příběhu zavede do klasické krize středního věku jednoho dospělého páru. I tento román, stejně jako její předchozí, mne prostě vtáhl do děje. Hltala jsem s chutí každou stránku příběhu. Sledovala jsem boj manžela s milenkou o jejich společnou budoucnost, kterou si malovali v růžových barvách peněz a úspěchu. Těšila se z vývoje hlavní hrdinky Terezy, která se rozhodla udělat ve svém životě obrovskou změnu a její neskutečnou proměnu ze zanedbané udřené ženy na atraktivní a úspěšnou ředitelku galerie. Byla to tak fantastická a dojímavá knížka, že jsem se u ní jednoho večera dokonce hystericky rozbrečela - slzela jsem nad tím, jak se hlavní hrdinka dokázala tak rychle a tak jednoduše změnit, jak rychle ztratila přebytečná kila a získala zpět svou dívčí postavu, jak získala tolik potřebné sebevědomí a pozornost mužů. V hloubi duše jsem si v ten moment přála přesně to samé, a to jsem přitom o 20 let mladší než románová postava Terezy. Ta kniha je prostě famózní a já z ní byla nadšená. Klobouk dolů, Magdo!!

žánr: romány pro ženy, česká literatura
Rok vydání: 2007
Počet stran: 390
ISBN: 978-80-7244-212-6

Žádné komentáře:

Okomentovat