sobota 7. října 2017

Knižní září 2017

Září stojí za prd. Aspoň já to tak pociťuji. Plácám se od jednoho k druhému, do práce si chodím vyklidnit hlavu a kvůli prudkému nedostatku sluníčka razantně klesá i moje nálada. Jaká souhra náhod, že ani ty dvě knížky, které jsem za září přečetla, nestály za moc. Snad poprvé se mi jejich výběr vůbec nepovedl a já měla co dělat, abych se donutila je dočíst... 

Tento měsíc pro Vás mám Pražský hřbitov od Umberta Eca a román Dívka, již jsi tu zanechal od Jojo Moyes.


Pražský hřbitov (U. Eco)
Ve svém bytě v nevábné pařížské čtvrti se v březnu 1897 probouzí starší muž a snaží se rozpomenout, kdo vlastně je. Metodou doktora Freuda, se kterým párkrát pojedl, si začíná vybavovat vlastní minulost italského a později francouzského policejního konfidenta, autora fiktivního konspiračního plánu, který pak v rukou jiných začal žít vlastním životem.  

Klasika patrně nebude zrovna moje dráha. Nebo alespoň ne taková, jakou píše Eco. O knížce jsem se učila na střední a přišla mi kouzelná, ostatně jako všechny hodiny literatury (jasný, byla jsem šprt). Stejně jako jsem tehdy propadla románu Lolita od Vladimira Nabokova, kdy jsem po jejím přečtení s hrůzou zjistila, že jsem čekala něco mnohem víc. Nemluvě o všech aliteracích, které se v Pražském hřbitovu nachází. Je jich tolik, že se v tom nejeden čtenář musí zcela zákonitě ztratit. Knihu bych tak sama za sebe označila slovy "jen pro otrlé čtenáře". 

originálně Il Cimitero di Praga
žánr: světová literatura, romány
Rok vydání: 2010
Počet stran: 472
ISBN: 978-80-257-0487-5

Dívka, již jsi tu zanechal (J. Moyes)
Je rok 1916 a malíř Édouard odchází bojovat na frontu. Zůstává po něm manželka Sophie a její věrný portrét, na tu dobu velice nezvyklý. Poté co město padne do rukou Němců, ocitají se jeho obyvatelů na samé hranici bídy a pro kousek chleba jsou ochotni položit vlastní život. To vše se změní, když pozornost nového Kommandanta upoutá právě Sophiin obraz. Je jím přímo posedlý a Sophie je odhodlaná riskovat vše, co na světě má, aby znovu spatřila svého muže. O 100 let později dostane portrét mladé ženy darem jistá Liv. Poté, co se přijde na jeho skutečnou hodnotu, rozhoří se boj o jeho pravé vlastnictví. Stejně jako Sophie, i Liv je pevně odhodlaná riskovat vše.

Jedním slovem - brak. Omlouvám se spisovatelce Moyesové a všem, které tato kniha nějakým způsobem oslovila. Ale číst si nejprve o boji o život v rukou hanebných Němců a poté o boji za vlastnictví obrazu z té doby a ještě v tom najít spojitost mezi oběma ženami, když jejich příběhy jsou zcela rozdílné... Ne, děkuji, tohle po mne nechtějte. Knihu jsem ve finále dočetla v hodně skákavém stylu, protože mi těch peněz bylo líto.

originálně The Girl You Left Behind
žánr: světová literatura, romány
Rok vydání: 2013
Počet stran: 432
ISBN: 978-80-249-2865-4

Žádné komentáře:

Okomentovat