čtvrtek 11. ledna 2018

Knižní prosinec 2017

Konec roku bývá vždycky hektický. Byť na samém konci máte tolik dnů volna, kdy můžete dohnat všechny resty; po všech návštěvách příbuzných se místo toho snad každý radši rozplácne na gauči a čtení je to poslední, co by chtěl provozovat. Moje produktivita tak značně klesla a já přečetla jen jednu a setinu knížky. Proč setinu? Uvidíte.. 

Prosinec byl ve znamení románu Já hlupák od Magdy Váňové a knížečky K sobě. Tobě Anie od Anie Songe. 


Já hlupák (M. Váňová)
"Magda Váňová píše poutavé romány, které nepotřebují okatý děj. Příběh sochaře Vincenta a kostýmní návrhářky Evy začíná tím nejobyčejnějším způsobem — starostí, jak si vybudovat existenci. Nic dodatečného do románu nevstupuje a důsledně zevnitř tohoto začátku autorka rozvíjí úžasné vyprávění, bohaté na postavy, psychologii, nečekané zvraty a zásahy osudu, vtahuje do knihy mnoho zajímavých faktů z profesí obou hlavních hrdinů a vážné lidské situace u ní pokračují v komických peripetiích a vtipných úvahách, kterými směřuje ke klíčovému problému: proč si člověk neudrží, co si v životě vybudoval, čeho dosáhl nebo co dostal. V manželství Vincenta a Evy se to jednomu podaří a pro druhé se život zvrtne v katastrofu. Proč?" (zdroj: Databáze knih)

Jak už asi všichni víte, na Váňovou  já nedám dopustit. Moje top česká autorka, přestože by se na první pohled dalo říct, že všechny její knihy jsou jedna jako druhá. Váňová vyniká v popisném vyprávění a do příběhu přináší i takové zajímavosti, ke kterým se běžně nedostanete. Tak například - nikdy by mne nenapadlo si hledat nebo vůbec jenom přemýšlet nad tím, co všechno znamená práce kostýmní výtvarnice. Nebo takového sochaře či kováře. Stačil tento román a já jsem obohacena o tolik zajímavostí, které by mne jindy jen těžko políbily. Přestože od začátku knihy není tak úplně jasné, co jak dopadne - milé překvapení - tak ke konci už to opět chytí staré známé váňovské rysy. Nevěra a rozpad manželství nám tu visí ve vzduchu. Ale dost prozrazování, jen si to přečtěte sami!

 žánr: česká literatura, romány
Rok vydání: 2017
Počet stran: 336
ISBN: 978-80-7244-415-1

K sobě. Tobě Anie (A. Songe)
"Básničkový deník je knížka, která vlastně není tak úplně knížka. Alespoň z té větší části. Najdete v ní přes padesát ilustrací a básniček, myšlenek, který by měly vést k zamyšlení a tvořivosti - co s nimi uděláte je ale jen na vás. Zbytek deníku tvoříte vy - svými kresbami, svými pocity, zážitky." (zdroj: Továrna na radost)

Továrnu na sny od Anie jsem přečetla v létě jedním dechem. Neskutečným způsobem mne vzala za srdce a donutila přemýšlet nad zcela obyčejnými věcmi, nad kterými se běžně ani nepozastavím. dyž jsem tak od Ježíška (díky, švagřice) vybalila její novou knížku ne-knížku, měla jsem zvídavou radost co mne v ní čeká. Na jednu stranu mne některé básničky a myšlenky opět odnesly do snového světa, kde je vše neskutečně jednoduché a obklopené všeobjímající láskou k sobě samé a ke všemu živému; na druhou stranu jsem si ale říkala co s ní budu tak dělat. Můj kreslící talent se dá vyjádřit domečkem jedním tahem (a i ten si musím předem několikrát vyzkoušet) a co se týče deníku, tak na ten už nemám několik let čas (a že jsem si ho dřív fakt poctivě a roky vedla!). Mimo jiné mi tuhle funkci tak trochu vyplňuje diář od Dollera. Každopádně je toto dílko určeno pro každého snílka, který rád utíká do světa klidu a míru a který má občas, stejně jako já, tak trochu pocit, že se se svojí někdy až příliš romantickou duší narodil do špatného století.

Žádné komentáře:

Okomentovat