pátek 28. září 2018

Tam & zPět - pětiletý deník

Na doporučení kamarádky jsem se po letech setkala s osvětou všemožných deníků. Malý, sofistikovaný, nenáročný. Pětiletý deník. Naprosto mne okouzlil a v den svých 25. narozenin jsem do něj napsala první slova. A protože si myslím, že za pět let člověk ujde neskutečně dlouhou a spletitou cestu životem, kterou si málokdy uvědomujeme; ráda bych se s Vámi o tento deník podělila a třeba tak inspirovala všechny, kteří by se jednou rádi ohlédli do vlastní minulosti.



Odjakživa jsem si v nějaké podobě psala deník. Nejprve klasický papírový v zápisníku, který jsem kvůli rodičům všemožně schovávala; později s vlnou prvních blogů i ten internetový, abych byla takříkajíc in. Hrozná ostuda... V roce 2009 jsem si v Paříži koupila úplně prázdnou knihu v pevné vazbě a tento deník mi vydržel neuvěřitelných pět let. Což byl i horor se k němu pak vrátit a celý ho letos přečíst. Přímo sebemrskačská ostuda... Každopádně mne vždycky bavilo si uchovávat fotky a momentky ze života, lístky do kina či divadla, okvětní lístky růží, maličké památky na skvělé zážitky. A tak, když mi kamarádka poprvé poslala vyfocený deník a něco o něm, okamžitě mne to nahlodalo a za pár dní jsem ten svůj držela v ruce. Se zatajeným dechem jsem ho v den svých narozenin otevřela a napsala svou první odpověď. Poněkud příznačnou... :) 


Určitě se nyní ptáte, co za tajemství deník Tam & zpět ukrývá. Je to v podstatě diář obsahující 365 dní roku. Každý den je ale rozdělený do pěti sekcí pro jednotlivé roky a každý den se Vás ptá na jedinečnou otázku. Ať už triviální, složitější nebo i na ty hluboké, které člověka skutečně donutí k zamyšlení nad vlastním životem a kam směřuje. Setkat se tak můžeme například s dotazy:

  • Jaké bylo Tvé dnešní ráno? 
  • Jak by se jmenoval film o Tvém současném životě?
  • Který letošní zážitek Tě rozesměje vždy, kdykoli si na něj vzpomeneš? 
  • Co plánuješ už dlouho udělat, ale ještě pro to nenastal ten správný čas?
  • Kdy se Ti vyplatilo naslouchat své intuici?
  • ... a s 360 dalšími, jednou překvapivější než druhou! 

Vesměs tak deník v rámci pěti let celý pětkrát prolistujete a každý rok napíšete na pár řádků stručnou odpověď. Na první pohled tak sami uvidíte, jak jste se třeba za rok, dva, pět sami změnili. V tomhle je myšlenka celého deníku osobitá a jedinečná, za mne je to pak přímo geniální! Osobně pak za mne i ten název Tam a zpět - přirozeně to ve mne evokuje Hobita a Pána prstenů, což vzhledem k mé malé výšce je vůbec srandovní :) 


Autorkou pětiletého deníku je Jana Valíčková. Pro mne poněkud překvapivě, Jana je inženýrkou chemie potravin, ale při studiu pracovala v marketingové agentuře na pozici projektového manažera, a tak ji realizace vlastního projektu lákala víc než práce v oboru. Nicméně, jak už to tak bývá, skloubení práce se školou je někdy poněkud náročné, a tak po ukončení studií odletěla hledat klid v duši na Bali. A právě tam se rozhodla, že po návratu zpět domů myšlenku pětiletého deníku zrealizuje. Samotná realizace deníku jako takového sice trvala něco přes dva roky pilného úsilí i pochybování, ale právě díky nim si každý z nás může pořídit tento zcela jedinečný skvost. A vlastními zápisky v deníku se také dozvědět mnohem více sám o sobě, než si byl doposud vědom. Krásně zpracovaný rozhovor s Janou pak najdete na stránkách Eleny Olivarez. Janče bych touto cestou ještě jednou ráda poděkovala za spolupráci při tvorbě článku a popřála jí mnoho dalších úspěchů :) 


Z deníku jsem absolutně nadšená. Od prvního zápisu si každý večer na chvilku sednu a odpovím na aktuální otázku, snad jenom párkrát mi to trvalo déle než pár minut. A jelikož teprve po celém dni dokážu uzavřít své myšlenkové pochody, tak i přes noc ho beru všude možně s sebou, abych snad nezapomněla na jakoukoliv drobnost. Pro mne je pointa celého psaní v tom, být k sobě maximálně upřímná a dýchat přítomným okamžikem. Dělám to přeci sama pro sebe a nikdo jiný to číst nebude. Takže je vlastně v pořádku, že budu zrovna brečet, budu vzteky bez sebe nebo se budu zalykat  šíleným štěstím, prostě to bude mé momentální já a to celý deník utváří a dělá něčím naprosto výjimečným. Obecně doba, ve které jsem deník objevila, je takřka osudová - těsně před svými 25. narozeninami. To znamená, že v době dopsání mi bude 30 let. A zrovna mezi těmito roky se můj život určitě několikrát obrátí o 360 stupňů, takže jsem velice zvědavá, co tam po těch letech najdu a jestli své minulé já poznám. Jen nepřestat psát...


Jestli Vás myšlenka deníku nahlodala tak moc, jako tenkrát mne, tak stejně jako já neváhejte ani vteřinu a honem na www.tamazpet.com, kde si můžete deník objednat! Jak jeho autorka Jana, tak i já Vám mohu garantovat, že nebudete rozhodně litovat a že si psaní a poznávání sebe samotných zkrátka zamilujete. Zvláště pak, pokud jste stejně jako my deníkový typ! 

Cesty deníku pak můžete sledovat i na jeho instagramu - věděli jste například, že deník zažil i seskok padákem? :) 

Žádné komentáře:

Okomentovat